ANALISIS WACANA IKLAN
Conto Iklan Lisan
Oskadon di
ditu di dieu, dibutuhkeun jalma rea
Awewe
lalaki nu kolot nu ngora. Oskadon hasiatna nyata leuwih dipercaya. Oskadon hade
uey! dosisisna cocok jadi andelan balarea kapake dimana-mana leuwih gancang tur
oye!
Nyageurkeun
rieut sirah.
Tangtu
mantep hasiatna moal matak tunduh.
Rieut sirah
nginum oskadon atuh! mantep hasiatna, moal matak tunduh.
Dicutat tina radio
Dahlia FM.
Salasahiji aspék nu ngabahas wacana téh nya éta
analisis. Analisis wacana ngawengku dua aspék nya éta analisis wacana
dialog/paguneman jeung analisis wacana monolog.
Saméméh nganalisis wacana urang kudu apal heula
naon nu dimaksud analisis wacana. Dina enas-enasna mah nu dimaksud analisis
wacana téh nya éta mangrupa ulikan perkara anéka fungsi (bag-bagan makéna,
pragmatik) basa dumasar kana kontéksna (sudaryat.2003:100).
Diluhur aya conto iklan, urang bisa nganalisis
wacana nu nyangkaruk dina éta iklan dumasar kana papsingan jeung kapragamatisan
pamakéan wacana dina éta iklan.
Analisis Wacana Iklan Tulisan dina Majalah
Analisis dumasar kana Papasingan Wacana
Wacana
ieu iklan saupama disawang tina médiana kaasup kana wacana tinulis. Wacana
tinulis téh nya éta wacana nu dipidangkeun maké basa tulisan. Pikeun nyangkemna
urang kudu maca kalawan daria. Disawang tina carana kaasup kana wacana langsung
anu mana panyatur langsung ngajak komunikasi ka pamiarsa. Pon kitu deui saupama
disawang tina wanguna nya éta kaasup kana wangun arguméntasi. Disawang tina
pamarekanna kaasup wacana fiksi. Wacana fiksi nya éta wacana anu eusina
ngébréhkeun objék anu bisa ngahudang daya hayal atawa pangalaman ngaliwatan
kesan-kesan imajinatif, basana figuratif. Tapi dina wacana fiksi ogé aya fakta
jeung panalaran anu nyata, tapi ngan sakadar pikeun alat nepikeun amanat
minangka hasil olahan daya hayal panyaturna.
Analisis dumasar kana kapragmatisan wacana
Ditilik
tina segi kapragmatisan wacana ieu iklan téh geus ngawakilan naon-naon nu jadi
sarat wacana. Urang bisa ngabuktikeun umapana:
A. Disawang
tina segi Déiksis
Déiksis
nya éta wangun basa panuduh hal atawa fungsi nu aya di luareun basa; contona
kecap panuduh jeung kecap gaganti. Déiksis bisa dipasing-pasing jadi sababaraha
rupa. Dina ieu wacana iklan ngawengku sababaraha déiksis nya éta:
1) Person
déiksis, panuduh jejer/panglaku atawa biasa ogé disebut gaganti ngaran; dina
wacana iklan ieu ngawengku gaganti ngaran ka dua nya éta kecap sadérék dina bumi sadérék.
2) Timé
déiksis, panuduh waktu; dina ieu iklan
ngawengku waktu nu kaliwat nu cék pandangan panyatur kurang éndah
katingalna saupama can dipasieup ku PAS
mébel. Pon kitu deui waktu nu bakal datang bakal datang bakal éndah mun geus
dipasiseup ku PAS mébel. Hal ieu
tinangtu bakal mangaruhan kana sikep pamiarsa saupama pamiarsa nyaluyukeun
pamikiranna kana kontéks nu ditawarkeun ku panyatur.
3) Palce
déiksis, panuduh tempat; dina ieu wacana iklan nuduhkeun tempat nu deukeut
kapanyatur jeung nu rada deukeut ka pamiarsa. Nu deukeut ka panyatur nya éta PAS Mébel nu ngayakeun rupa-rupa fornitur tina kai
pines jeung pas modélna pas hargana. Nu rada deukeut ka pamiarsa nya éta bumi jeung kantor sadérék.
4) Social
déiksis, panuduh situasi sosial; pnyatur nuduhkeun atawa maké ragam basa lemes bumi, hormat keur ka sorangan tangtos jeung rupi-rupi, ragam hormat keur ka batur pangaosna.
B. Disawang
tina segi Implikatur Konversasi
Dina ieu wacana panyatur tapis pisan milih ungkara basa nu dipakéna.
Simpel tapi bisa dipikaharti ku pamiarsa, malah bisa ngirut pamiarsa pikeun
meuli éta barang nu diiklankeunana.
C. Disawang
tina segi Conversation structure
Struktur paguneman adegana tangtu bakal béda-béda gumantung kana faktor
UNGKARA. Panyatur saméméh nulis ieu wacana téh tinangtu bakal maluruh jeung
maham heula kana naon nu jadi tujuan tina éta tulisan.
Analisis Wacana Iklan Lisan dina Radio
Analisis dumasar kana papasingan wacana
Wacana
ieu iklan saupama disawang tina médiana kaasup kana wacana lisan nu
dipadangkeunna dihaleuangkeun. Pikeun nyangkemna urang kudu ngaregepkeun
kalawan daria. Disawang tina carana kaasup kana wacana langsung anu mana
panyatur langsung ngajak komunikasi ka pamiarsa. Pon kitu deui saupama disawang
tina wanguna nya éta kaasup kana wangun arguméntasi. Bisa dipaluruh kumaha
panyatur ngaréka basa pikeun ngajéntrékeun bener henteuna hiji perkara dumasar
kana alesan nu kuat nepi ka jalma lian kahudang pikeun milampah hiji pagawéan.
Daftar Pustaka
Sudaryat, Yayat. 2003 Pedaran Basa Sunda. Bandung: Geger Sunten.
Rosidi, Ajip. 2007 Urang Sunda jeung Basa Sunda. Bandung:
PT Kiblat Buku Utama
Tidak ada komentar:
Posting Komentar